er - Remli İstiğase Meselesi
Şâfii alimlerinden er-Remli şöyle der :
سُئِلَ عَمَّا يَقَعُ مِنَ الْعَامَّةِ مِنْ قَوْلِهِمْ عِنْدَ
الشَّدَائِدِ يَا شَيْخُ فُلَانٌ يَا رَسُولَ اللهِ وَنَحْوِ ذَلِكَ مِنَ الإِسْتِغَاثَةِ
بِالْأَنْبِيَاءِ وَالْمُرْسَلِينَ وَالْأَوْلِيَاءِ وَالْعُلَمَاءِ وَالصَّالِحِينَ فَهَلْ ذَلِكَ جَائِزٌ أَمْ
لَا وَهَلْ لِلرُّسُلِ وَالْأَنْبِيَاءِ وَالْأَوْلِيَاءِ وَالصَّالِحِينَ وَالْمَشَايِخِ إِغَاثَةُ بَعْدَ
مَوْتِهِمْ وَمَاذَا يُرَبِّحُ ذَلِكَ ؟ ( فَأَجَابَ ( بأنَّ الإِسْتِغَاثَةَ بِالْأَنْبِيَاءِ
وَالْمُرْسَلِينَ وَالْأَوْلِيَاءِ وَالْعُلَمَاءِ وَالصَّالِحِينَ جَاثِرَةٌ وَلِلرُّسُلُ وَالْأَنْبِيَاءِ
وَالْأَوْلِيَاءِ وَالصَّالِحِينَ إِغَاثَةٌ بَعْدَ مَوْتِهِمْ ؛ لِأَنَّ مُعْجِزَةَ الْأَنْبِيَاءِ وَكَرَامَاتِ
الأوْلِيَاءِ لَا تَنْقَطِعُ بِمَوْتِهِمْ
Avamdan olan insanların sıkıntı anlarında ya falan şeyh ya Rasûlallah ve benzeri gibi nebilere, rasûllere, evliyalara, alimlere ve salihlere istiğase etmeleri durumunda meydana gelen şeyler hakkında soruldu:
Böyle yapmak caiz midir, değil midir?
Rasûllerin, nebilerin, evliyaların, salihlerin ve şeyhlerin öldükten sonra yardım ettikleri gerçek midir, bunu yapmayı tercih ettiren delil nedir?
Şöyle cevap verdi:
Nebilere, rasûllere, evliyalara, alimlere ve salihlere istiğase yapmak caizdir.
Rasûllerin, nebilerin, evliyaların ve salihlerin ölümlerinden sonra yardım ettikleri doğrudur.
Çünkü nebilerin mucizeleri ve evliyaların kerametleri ölümlerinden sonra kesilmez."
Bunları dedikten sonra devamında bazı aşırı sözler söylüyor ve ardından iddiasını şöyle delillendiriyor:
وَالدَّلِيلُ عَلَى جَوَازِهَا أَنَّهَا أَمُورٌ مُمْكِنَةٌ لَا يَلْزَمُ مِنْ جَوَازِ وُقُوعِهَا مُحَالٌ وَكُلُّ مَا هَذَا شَأْنُهُ فَهُوَ جَائِرُ الْوُقُوعِ
"Bunların gerçekleşmesinin caiz olması konusundaki delilimiz, tüm bunların mümkün olan şeylerden olmalarıdır.
Bu yüzden bunların gerçekleşmesine cevaz vermekten muhal(imkansız)durum hâsıl olmaz. O halde böylee şeylerin gerçekleşmesi caizdir deriz."
(Kaynak Heysemi, El-Fetava'l-Kubra, haşiye)

Yorumlar
Yorum Gönder