Şafi âlimlerinden Seleme El izlaminin şirk ve İbadet Tanımı tanımı şu şekildedir ;
Şafi âlimlerinden Seleme El izlaminin şirk ve İbadet Tanımı tanımı şu şekildedir ;
هِيَ الْإِنْيَانُ بِأَنْوَاعِ الْخُضُوعِ الظَّاهِرِيَّةِ مِنْ قِيَامِ وَرُكُوعِ وَسُجُود
والقالية: وغيرها مع ذلك الاعْتِقَادِ الْقَلْبِي، فَإِنْ أَتَى بِوَاحِدٍ مِنْهَا مِنْ دُونِ ذَلِكَ الْاعْتِقَادِ لَمْ تكُن ذَلِكَ الْخُضُوعُ عِبَادَةً شَرْعًا وَلَوْ كَانَ
سُجُودًا "
İbadetin manası, hem kalben hem de zâhiren azami derecede boyun eğmektir.
Buna göre ibadet iki çeşittir:
***Birincisi, kalbendir. Bu, söz konusu kişide ya RUBUBİYET OLDUĞUNA DAİR İTİKAD TAŞIMAK YADA RUBUBİYETİN ÖZELLİKLERİNDEN BİR ÖZELLİK OLDUĞUNA İTİKAD OLDUĞUNA İTİKAT ETMEKLE GERÇEKLEŞİR.***
Mesela Allah'tan bağımsız olarak fayda ve zarar verebileceğine ve o kimsenin dilemesinin bağımsız olarak kesinlikle nüfuz edeceğine itikat etmesi gibi.
______________________
İkincisi ise zâhirendir. Bu ise kıyam, rüku, secde ve benzeri diğer zâhiri ibadet amellerinin ZİKRİ GEÇEN İTİKAT İLE BİRLİKTE BİR ZATA YAPILMASIYLA GERÇEKLEŞİR.
Şayet bu amellerin herhangi birini, söz konusu amelin rububiyet olduğuna dair itikat taşımadan yaparsa, velev ki amel secde bile olsa, onun bu tazimi şer'i açıdan ibadet sayılmaz."
Yorumlar
Yorum Gönder