Puta secdeye neden şirk demişler ve bir insana secde etmek ne zaman şirk olur?”
İbadet tevhidi konusunda ilim talebelerine en zor gelen bir soru:
“Puta secdeye neden şirk demişler ve bir insana secde etmek ne zaman şirk olur?”
İbnu’ş Şât el-Maliki, İmam Karrafi’nin sözünü alıntılayıp cevap veriyor:
👇👇
قال القرافي : ( وأكمل البحث في هذا الموطن
بذكر مسألتين : الأولى اتفق الناس على أن السجود للصنم على وجه التذلل له والتعظيم كفر ولو وقع ذلك في حق الولد مع والده تعظيما له وتذللا أو في حق الأولياء والعلماء لم يكن كفرا
والفرق عسير )
ابن الشاط) قلت : أغفل الوصف المفرق فعسر
عليه الفرق والوصف المفرق أن سجود من سجد
للأصنام لم يسجد لها لمجرد التذلل والتعظيم
بل لذلك مع اعتقاد أنها آلهة وأنها شركاء الله
تعالى ولو وقع مثل ذلك مع الوالد أو العالم أو
الولي لكان ذلك كفرا لا شك فيه وأما إذا وقع
ذلك أو ما في معناه مع الوالد لمجرد التذلل
والتعظيم لا لاعتقاد أنه إله وشريك الله عز وجل
فلا يكون كفرا وإن كان ممنوعا سدا للذريعة .
İmam Karrafi:
“Burada iki mesele zikredip konuyu kapatacağım.
Birincisi insanlar puta tezellül ve tazim için secde etmenin küfür oluşunda ittifak etmişlerdir.
Ancak aynı secdeyi bir çocuk babası için tazim amaçlı yaptığında veya evliyalar ve alimler için yapıldığında küfür olmaz.
Aynı şey olmalarına rağmen ayırıcı fark nedir cevabını bulmak zordur.”
İbnu’ş Şât:
“Derim ki: Ayırıcı farkı gözardı ettiği için meseleyi anlamak kendisine (Karrafi’ye) zor gelmiştir.
Mesele şudur ki putlara secde edenin secdesi mücerret tezellül ve tazimden değil, bilakis aynı zamanda secde edenin zannında onların Allah’ın ortakçıları olan birer ilah oldukları inancından kaynaklanıyordu.
Kuşkusuz böyle bir inanç baba, alim veya veli hakkında da oluşsa bu da şeksiz küfür olurdu.
Ancak bu veya benzeri tazim amelleri büyükler için Allah’a ortak olan bir ilah oldukları inancından değil de sadece tazim ve tezellül maksadıyla sarfedilse, herne kadar dinimizde seddi zeria babından yasak olsalar da asla küfür olmazlar.”
(İbnu’ş Şât, Envaru’l-Buruq)
Yorumlar
Yorum Gönder